Thursday 8 August 2024

4 SIFAT YANG HARUS DI MILIKI MANUSIA SUPAYA SELAMAT DUNIA DAN AKHIRAT I ...


Paling malas jika 40 hari tidak khatam Al Quran di kira "Imannya tidak sempurna."
 Moga kita semua berubah.
 Biasakan khatam sebulan sekali...Setiap hari membaca Al Quran. 
 Jika boleh satu juzuk sehari.  Mudah dengan membaca selepas solat 4 muka surat  bermakna 2 helai selepas solat.   (Bermakna 2X5 helai  menjadi 10 helai)   Cukup setelah lima waktu solat mendapat 10 helaian bermakna satu Juzuk...Syukur...Boleh Insyaalah...

Amal itu harus Soleh... Amal Jariah bagaimana?
Dianatara amal soleh amat berguna adalah sedekah...Semakin banyak harta kita adalah semakin banyak sedekah...Moga Barkah harta hita Yaa Rabb..."  

Menangis takut miskin , sakit, celaka,  hidup sederhana jauh lebih nikmat daripada kaya...Harta yang jauh lebih sedikit yg di simpan dpd yang di sedekahkannya...adalah baik...
Lebih baik banyak tapi Ikhlas dpd sedikit dpd ikhlas.

Seumur hidup saya sampai titik ini saya tidak per berzakat tiap tahun kerana saya tak pernah simpan duit...danaku heran saat yg orang berzakat dan bersedekah itu rasa takut miskin.."

Biarlah kita bersedekah ingat "saya sedang mengisi tabung akhirat saya."
Bapa ibiu simpan surah 63 ayat 10...Al Munafiqun....Allah jelaskan apa keinginan orang yg telah mati...sudah melihat susahnya di kubur....

Ya Allah kembalilah hidupku kembali supaya aku bisa bersedekah  kembali...


No comments:

Post a Comment